ריפוי וטיפוח בדרך טבעית | שירי כספי

החשיפה לשמש

למעלה מ-30 שנה שהמודעות לחשיפה נכונה לשמש, ולהימנעות מחשיפה בשעות מסוכנות, גורמת לכך, שבאופן אוטומטי אנשים נמרחים בקרם הגנה, כי ככה אומרים הפרסומים.

אבל, האם ייתכן שדווקא השימוש המוגבר בקרם הגנה עשוי לגרום לנזקים בריאותיים?

במה כדאי להשתמש? איך לבחור?

כמו בכל דבר בחיים, גם בתחום ההגנה משמש קיימות אפשרויות בריאות, וגם כאלו שפחות.
אני חושבת, שכל בחירה צריכה להתקבל מתוך החלטה מודעת ומושכלת.

מהי בעצם המטרה של קרם הגנה?

אם לנסות ולהסביר את זה במשפט אחד, המטרה של קרם ההגנה היא למנוע את שריפת העור על ידי מניעת הפגיעה של קרני השמש (בעיקר קרני UVA), ובהמשך, למנוע נזקים נוספים לעור, כגון פיגמנטציה, הזדקנות מהירה ועוד.

זה מה שיש על המדף

בואו נעשה קצת סדר במדף העמוס של מוצרים להגנה מהשמש.
ישנם שני סוגים של חומרים פעילים בקרם הגנה- כימיים ומינרליים.

  • קרם הגנה כימי, מכיל חומרים כימיים (מעל 10 סוגים שונים, מרבית הקרמים מכילים מספר חומרים כימיים שונים) שנספגים בשכבות החיצוניות של העור, וסופגים את קרינת השמש המזיקה בתוך שכבת העור.
  • קרם הגנה מינרלי (אבץ אוקסיד, טיטניום די-אוקסיד) פחות נספגים בשכבות העמוקות של העור, הם בעצם מחזירים את קרינת השמש המזיקה החוצה, על-ידי יצירת אפקט מראה.

קרם הגנה כימי מכיל חומרים שבטיחותם אינה ידועה (הם אושרו לשימוש לפני עשרות שנים כאשר הפרמטרים לבטיחות חומרים היו אחרים)

(לקריאה נוספת על החומרים הכימיים בקרם הגנה)

מהי בעצם המטרה של קרם הגנה?

אם לנסח את זה במשפט אחד, המטרה של קרם ההגנה היא למנוע את שריפת העור על ידי מניעת הפגיעה של קרני השמש (בעיקר קרני UVA), ובהמשך, למנוע נזקים נוספים לעור, כגון פיגמנטציה, הזדקנות מהירה ועוד.

אבל, האם שימוש בקרם הגנה מפחית את הסיכון ללקות בסרטן העור?
מחקרים עדכניים מעלים השערה כי לא בטוח שיש קשר ישיר בין השימוש בקרם הגנה למניעת תחלואה בסרטן העור (מלנומה). 
לעומת זאת נראה שהשימוש בקרם הגנה גורם לאנשים להישאר זמן רב יותר חשופים בשמש, בשעות המסוכנות, וזה כשלעצמו בהחלט מגדיל את הסיכון להתפתחות תאים סרטניים.

אז למה השימוש בקרם הגנה יכול להיות בעייתי?
השימוש בקרם הגנה מונע ספיגה של ויטמין D (שנוצר בעור לאחר ספיגה של קרני UVB), שהוא חשוב ליותר מ-50 תהליכים מטאבוליים בגוף, וחוסר שלו בגוף, עלול לגרום למחלות קשות.

בנוסף, החומרים הכימיים שקיימים בקרמי ההגנה המסחריים, בשימוש רצוף וממושך, עשויים לגרום לפגיעה במערכות שונות בגוף, כגון מערכת הורמונלית (במיוחד אצל תינוקות ונשים בהריון).

ויש גם את הזווית הסביבתית. מצאו שחומרים אלו, כאשר נשטפים מהמתרחצים בים, גורמים לפגיעה בסביבה הימית, באלמוגים ובחיות הים.

נכון להיום, קרם הגנה מינרלי נחשב למזיק פחות.

עם זאת, כדאי לשים לב לרשימת הרכיבים, כיוון  שחלק מהקרמים להגנה משמש מכילים שילוב של שני סוגי החומרים, כימי ומינרלי ביחד.
 

הגנה טבעית

לכל החומרים הטבעיים, מעצם היותם חומרים ממקור צמחי ועם תכונות לריפוי עור, יש יכולת להגנה מפני קרינת השמש:
שמן שקדים למשל ייתן הגנה של SPF 5
שמן קוקוס, SPF 4-6 
חמאת שיאה – SPF 4-6
אבץ אוקסיד – SPF שנע בין 2-20, תלוי בריכוז החומר במוצר.
שמן זרעי פטל אדום- SPF מעל 25
שמן גזר- SPF מעל 35

אז בעצם, מרבית החומרים הטבעיים, אינם נותנים הגנה מספקת לשהייה ארוכה בחוץ, בקיץ החם והשמשי שלנו, אבל, היתרון של השימוש בהם, הוא השפעתם של החומרים הטבעיים להועיל לעור, לרפא, ליצור התחדשות, לעודד ריפוי דלקות, ולמנוע נזקים בעור.

כמה מילים על תזונה מגינה

עניין נוסף שכדאי לתת לו התייחסות הוא התזונה, והיכולת של חומרים מזינים לספק לגוף הגנה מהשמש, מבפנים!
אני מתכוונת לאכילה מאוזנת, מגוונת ועשירה בחומרים נוגדי חמצון (כל מה שקיים בירקות, פירות, אגוזים וזרעים, נבטים ועוד) שמסייעת להגן  על הגוף ועל העור מבפנים.
ישנם רכיבים ספציפיים החשובים להגנה למשל הקרוטנואידים, בהם ליקופן, בטא-קרוטן, אסטקסנטין (astaxanthin, המופק מאצות אדומות), וגם ויטמין  C, אבץ, חומצות שומן חיוניות ועוד.
כאשר מקפידים על כל אלו בתזונה (ואם צריך, נוטלים תוספים), אנחנו מקבלים הגנה מיטבית לעור שלנו, מבחוץ ומבפנים. 

צריך להחליט!

אני, באופן אישי, מתוך מודעות, נמנעת משימוש בחומרים כימיים על העור שלי (ומאוד משתדלת להימנע מלמרוח חומרים כאלו גם עם בנותיי הקטנות), ולכן אני בוחרת להשתמש בקרם הגנה טבעי, עם בסיס מינרלי.

ובכלל, אני מקפידה על שימוש בחומרים טבעיים ואיכותיים (וכאן באמת כדאי להקפיד), שיספקו לי הגנה בסיסית יומיומית.

אני משתמשת בסרום שמנים טבעי, כזה שמכיל שמנים צמחיים עשירים בנוגדי חמצון, קרוטנואידים, פיטוסטרולים, חומצות שומן חיוניות, רכיבים נוגדי דלקת ומרפאים את העור. אני משתמשת בקרם עשיר ברכיבים צמחיים איכותיים, וכך אני מגנה על העור שלי מבפנים.

מה הבחירה שלך?

אז אם בחרת להשתמש בקרם הגנה רגיל, חשוב להימרח שוב ושוב, ולהישאר בצל בשעות החמות.

אם בחרת להימנע משימוש בחומרים כימיים, חשוב אף יותר להימנע משהייה ממושכת בשמש, בוודאי בשעות החמות, ולנקוט כל אמצעי הגנה כדי למנוע שריפת העור ופגיעה מתמשכת ועמוקה.

ומידי פעם, כל יומיים או שלושה, חשוב לצאת לשמש, ללא קרם הגנה בכלל, לטווח זמן של 15-30 דקות (תלוי בצבע העור) ולחשוף את העור לקרני UVB, כדי שלא תסבלו ממחסור בויטמין D (חשוב לדעת! כדי שהגוף ייצר ויטמין D בעור, כדי להימנע מרחצה בסבון בשעות שלאחר החשיפה לשמש)

אז בקיץ, עם השמש החמה, הכי חשוב להיות מודעים, ולעשות בחירה חכמה.
חופשה נעימה ובריאה.

אנשים מספרים

הצטרפו לאלו שכבר משתמשים במוצרים טבעיים ונהנים מההבדל...

מוזמנים להתרשם מהמוצרים שלנו

הנמכרים ביותר

לייעוץ או שאלות

השאירו פרטים ואשמח לחזור אליכם